woensdag 3 oktober 2012

03-11-2010: Pestvogels



Ik schreef al eerder dat er momenteel een flinke invasie van Pestvogels aan de gang is. Regelmatig maak ik de laatste tijd een fietsrondje door Leerdam om te kijken of ze ook mijn woonplaats al hebben bereikt. Helaas, tot nu toe zonder resultaat, hoewel ik de vondst van negen Witkopstaartmeesjes toch best wel resultaat zou willen noemen. Ik bedoel dus: tot nu toe geen Pestvogels. En als de Pestvogels niet naar Leerdam komen, zit er maar een ding op: dan ga ik wel naar de Pestvogels.
Vandaag kwam het er eindelijk van. Vanmiddag werd het droog en ging de zon schijnen, dus het was ideaal weer voor de foto's die ik in gedachten had. Ik ging naar Utrecht, waar in de wijk Overvecht al een tijdje een groepje huist. Onderweg vanuit de trein zag ik tussen Beesd en Geldermalsen alweer vier Grote Zilverreigers staan, altijd leuk. Eenmaal aangekomen in Utrecht Overvecht liep ik langs de Kardinaal de Jonglaan naar Witte Vrouwen, waar de Pestvogels zouden huizen. Ineens hoorde ik het karakteristieke Pestvogel-geluid en ja hoor: daar zat een heel groepje in de top van een hoge boom langs de weg.
Ik telde er minimaal vijftien (want die zag ik tegelijk vliegen; maar wellicht zaten er nog her en der in boomtoppen). En dit was nog niet eens dxe9 plaats. Omdat deze Pestvogels zich vrij snel terugtrokken in de wijk Tuindorp en zich alleen van afstand lieten fotograferen, liep ik verder naar Witte Vrouwen. Hier waren aanvankelijk twee Pestvogels aanwezig, maar na een tijdje wachten met een groepje (vooral) fotografen kwamen er steeds meer bij, tot er ongeveer twaalf in de boom zaten. Vanwege het licht stonden we met de hele groep fotografen in een steegje, waar we uitzicht op een lijsterbes hadden en het licht in de rug.
Helaas bleef de groep Pestvogels vooral hoog in de boom zitten, van waaruit ze op insecten joegen. Een fraai gezicht, maar niet erg fotogeniek, zo hoog boven je hoofd. Mondjesmaat kwamen er een paar in de lijsterbes zitten, tot genoegen van de fotografen. Ik wist gelukkig een paar aardige plaatjes te maken en genoot met volle teugen van deze bijzondere invasiegasten, ondanks dat ik de soort al had voor de jaarlijst (want afgelopen winter had ik 'm in Arnhem getwitcht). Toen ik merkte dat ik mijn beste foto's wel had gemaakt en het licht minder werd, stapte ik weer eens op.
Op de terugweg zag ik vanuit de trein tussen Culemborg en Geldermalsen nog een Grote Zilverreiger en bovendien twee Ooievaars. Het was een mooi uitstapje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten