woensdag 3 oktober 2012

03-01-2010: een heel nieuw jaar



Vogelaars, althans sommige, ik in ieder geval wel, houden jaarlijsten bij. Dus begint ieder jaar op 1 januari het hele gedoe opnieuw van het moeten zien van al die doodnormale soorten rond het huis en in de tuin voor de nieuwe jaarlijst.
De nieuwe jaarlijst, wat heerlijk als daarmee weer kan worden begonnen! Het is alsof alles weer nieuw wordt, alsof je een heel nieuw leven in de schoot krijgt geworpen. Oud & Nieuw is weer voorbij, het vuurwerk waaraan ik zo’n bloedhekel heb is allemaal de lucht in geknald en alles kan langzaam op z’n plaats dwarrelen. 1 januari, het begin van de nieuwe jaarlijst.
Mijn vrouw Cilja ziet het met lede ogen aan: ik ben nerveus en gespitst op ieder gefladder en ieder piepje. Ik raak helemaal enthousiast over pakweg een Kramsvogel, terwijl ik de dag ervoor niet in beweging was te krijgen voor een vlucht van 100 Kramsvogels. Ik moet op pad, op de fiets, lopen, naar buiten, al sneeuwt, regent, hagelt het, al is het 15 graden onder nul met noordoost 6! Terwijl ik de twee weken daarvoor nog volkomen rustig alle familiebijeenkomsten en kerstrituelen heb ondergaan.
Vandaag maakte ik mijn eerste fietstochtje door de streek. Alvast wat streekvogels scoren. Waterpieper -> check. Altijd lekker om die weer binnen te hebben, denk ik, hoewel ik ‘m ieder jaar zonder enige moeite een keer of tien vindt. Nog leuker: Grote zilverreiger! Lekker dichtbij in een besneeuwd weiland en hij blijft nog zitten ook. De Grote zilver zal voor mij altijd een bijzondere soort blijven, ook al zou -ie de talrijkste reigersoort van Nederland worden. Ook al zie ik ‘m ‘s winters nu al bijna dagelijks hier in de omgeving en ook al heb ik er een paar jaar geleden eens 18 bij elkaar in een weiland zien staan. Ik stam namelijk nog uit de tijd dat je als vogelaar enorme moeite moest doen voor het allereerste broedpaar voor Nederland, in de Oostvaardersplassen. Vogelaars die recent zijn begonnen met vogelen, begrijpen daar waarschijnlijk niets van, maar de Grote zilverreiger is dus een zeldzame soort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten