vrijdag 5 oktober 2012

02-05-2012: Bergfluitertwitch


Vanmorgen keek ik, zoals zo vaak, even op waarneming.nl en dutchbirding.nl om te zien of er nog iets op vogelgebied was waarmee ik iets kon. Ik bedoel, er zijn zat zeldzame vogels te zien in Nederland, maar traditiegetrouw zitten die meestal op plaatsen waar je met het OV lastig komt. Maar zie: er werd een Bergfluiter gemeld uit het dorp Westervoort, bij Arnhem, nog geen kilometer van het station. Een aantrekkelijke soort bovendien, want de laatste keer dat ik er een zag was in mijn vorige twitchersleven, in 1994 om precies te zijn.
Kortom: tas ingepakt, vrouw gekust, naar de trein gegaan.
De treinreis ging zo vlot als hij kon gaan, maar helaas stuurde de routeplanner me een totaal verkeerde kant op zodat ik de 850 meter van station naar vogel zo'n twee kilometer langer heb gemaakt. Maar goed, dan heb je ook wat. Ik hoorde de Bergfluiter bij aankomst al luid zingen en er stond een flinke groep vogelaars, dus ik hoefde niet naar 'm te zoeken. Na een tijdje kreeg ik de Bergfluiter ook in de kijker. Het was wel een beetje jammer dat hij erg hoog in de populieren bleef, maar daar stond tegenover dat hij, als hij eenmaal op een mooi kaal takje zat, daar ook minutenlang bleef zitten. En zingen deed -ie als een tierelier. Hier nog de link naar een kort filmpje, waar je (in het begin) een riedel Bergfluiterzang hoort:

Filmpje Bergfluiter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten