vrijdag 5 oktober 2012

02-04-2012: Rondje streek



Het weer viel erg mee vandaag, dus stapte ik tegen de middag op de fiets voor een rondje door de streek. Eerst naar Lappenheide, dat weer erg leuk was met vandaag 8 Kluten, nog steeds een tiental Grutto's met daarbij een werkelijk prachtige IJslandse waarvan de foto's helaas totaal mislukt zijn, 4 Kleine Plevieren, een Kemphaan en een Bonte Strandloper, een zingende Fitis en een gek zingende Tjiftjaf die me aanvankelijk een halve hartverzakking bezorgde omdat ik even moest denken aan een Iberische. Ook de beide Ooievaars waren weer present en een 'witte kwikstaart' met kenmerken van een vrouwtje Rouwkwikstaart zat helemaal achterin en wilde maar niet naar voren komen, zodat ik 'm ongedetermineerd moest laten.
Ik fietste even langs 'mijn' Steenuiltjes en jawel, het schattige stel zat weer te poseren op de bekende plek in Acquoy. Even verderop langs de Langendijk twee Groene Spechten en een zingende Blauwborst.

Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk een paartje Bruine Kiekendief en (veel) meer Fitissen en Blauwborsten. Een Torenvalk wilde graag op de foto en dat hoefde hij geen twee keer te zeggen natuurlijk.
Toen het zonnetje even begon te schijnen was er meteen insectenleven: een Dagpauwoog, een Kleine Vos, twee Klein Geaderd Witjes en nog drie ongedetermineerde Witjes. Ook gezien: mijn eerste Hommelbijvlieg en Gewone Wolzwever van 2012, welke laatste ik altijd bijzonder aandoenlijk vind met zijn lange poten en z'n lange snuit. Speciaal voor Kees (en misschien vinden andere lezers het ook wel leuk om hier af en toe iets anders dan vogels te zien) hieronder een plaatje van de Gewone Wolzwever. De foto is niet vandaag gemaakt, maar verleden jaar op de Sint-Pietersberg in Limburg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten