vrijdag 5 oktober 2012

02-03-2012: Spechtenfeest in het IJzerenbos

Het was de hoogste tijd om me weer eens los te rukken van de schrijftafel en de vogels wat aandacht te geven, want ik kon geen letter meer zien. Een lekkere wandeling in het IJzerenbos bij Susteren, daar had ik wel zin in. Dit bos is onder vogelaars bekend om zijn Middelste Bonte - en andere spechten, en ik ben er al een aantal jaren in deze tijd van het jaar geweest om de MiBo op eenvoudige wijze op te rollen voor de jaarlijst. Helaas trof ik het traditiegetrouw niet met het weer: altijd als ik er ben is het somber en nevelig en dat is jammer, want zo krijg ik die Middelste Bonte natuurlijk nooit fatsoenlijk op de foto. Maar goed. De trein zette me keurig om tien voor half negen af in Susteren en tien minuten later stond ik aan de rand van het IJzerenbos naar mijn eerste, enthousiast roepende Middelste Bonte Specht te luisteren, die ik niet veel later ver weg zag vliegen richting Susteren. Zo, dat was weer een makkie. Het werd nog veel mooier, want tien minuten later stond ik oog in oog met een volgende MiBo, eerst links van het pad, even later rechts van het pad. Het was niet duidelijk of het dezelfde vogel betrof of twee verschillende. Nog een kwartier later vond ik er in een ander deel van het bos twee die duidelijk interesse in elkaar hadden en elkaar steeds achtervolgden tegen takken en stammen.

Op de terugweg zag ik in hetzelfde perceel nog een exemplaar, maar dat zal wel een van de twee zijn geweest. Ik heb vanmorgen dus minimaal vier Middelste Bonte Spechten gezien, en misschien wel vijf of zes!
Intussen zong er van alles: Vink, Heggenmus, Merel, Zanglijster, Hout- en Holenduiven, Kool- en Pimpelmezen, Spreeuw en ook een Glanskop, waarvan ik er later nog meer zag, en dat was een jaarsoort. Dat gold ook voor de Appelvink, waarvan ik minstens vijf exemplaren zag, waarvan er minstens een ook zat te zingen.
Terug naar de spechten. Minstens vier MiBo's dus, en onderwijl roffelden Grote Bonte Spechten overal en hoorde ik minstens drie verschillende Groene Spechten lachen. Ergens halverwege mijn route hoorde ik ineens de mitrailleur van de Zwarte Specht, maar die liet zich helaas niet zien. Naar de Kleine Bonte heb ik vergeefs gezocht vandaag, zodat het aantal spechtensoorten bleef steken op vier, maar die waren wel prominent aanwezig. Omdat ik de MiBo zo snel had liep ik deze keer wat verder het bos in en kwam uit aan de rand van een akker, waar twee mannetjes Geelgors zongen en een wijfje ter plaatse was.

Iedere keer als ik in het IJzerenbos kom, is er op bepaalde plaatsen langs het pad zaad gestrooid. Vandaag zag ik hoe dat kwam: een vrouw op een fiets kwam langs en ik zag hoe ze hier en daar langs het pad een handje zaad strooide voor de vogels. En die lusten er wel pap van. Zo kon ik de Boomklever fotograferen, hoewel de foto niet best is vanwege te weinig licht.
Op de terugweg vond ik nog twee Sijsjes en een prachtig mannetje Goudvink. Het was weer een mooie ochtend in het IJzerenbos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten