donderdag 4 oktober 2012

02-02-2011: Wat mist

Het was een goed idee: de Bonte Kraai van Velp combineren met een dagje Nationaal Park Veluwezoom voor Raven, Klapekster, Zwarte Mees, Kruisbek et cetera. Maar hoe oostelijker de trein vanmorgen reed, hoe slechter het zicht werd. Het was mistig, en hoe. In Velp stapte ik uit en liep een stuk langs de provinciale weg richting Rheden, want daar huist de Bonte Kraai al een tijdje. Ik had erg veel geluk. Aanvankelijk was er geen kraai te bekennen, maar ineens kwam er een aantal aangevlogen en ging – nog ver weg – op de bovenleiding van het spoor zitten. Er kwamen steeds meer kraaien bij en ineens zag ik de Bonte zitten. Niet veel later kwam de hele groep kraaien naar mij toe gevlogen en landde in het weiland vlak naast me. Weliswaar in de mist, maar op zo'n korte afstand dat -ie toch goed zichtbaar was, stapte de Bonte Kraai over het land. Dat was een goed begin. Ik liep door naar Rheden en van daar ging ik de hei op van het Herikhuizerveld, waar het echter zo mistig was dat ik de bomen nauwelijks zag waar eventueel Klapeksters in konden zitten. Er riep geen Raaf, er zong geen Zwarte Mees; eigenlijk hoorde ik tijdens de hele wandeling van een kilometer of acht geen enkele vogel, een paar meesjes – waaronder een Kuifmees – daargelaten. Later, toen ik alweer onderweg naar Rheden was, besloot ik nog even een zijpaadje te nemen en dat was een goede zet. Want ineens vloog er voor me een Houtsnip op, die ik een tijdje kon volgen met de kijker. De Houtsnip, een fijne soort die ik bijvoorbeeld vorig jaar helemaal niet heb gezien. Ook vlogen er nog twee barmsijsjes over, luid roepend maar niet op soort te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten