vrijdag 5 oktober 2012

02-01-2012: De kop is eraf, het spel op de wagen


Gisteren, Nieuwjaarsdag, was een dag vol visite en met weinig vogeltijd, maar toch heb ik nog even mijn traditionele wandelingetje naar het kasteelbos van Heukelum kunnen maken om de eerste jaarsoorten in te rekenen. Ondanks dat het vies, miezerig weer was viel de oogst me niet tegen. Maar voor ik het vergeet: mijn allereerste soort van het vogeljaar 2012 was een zingende Roodborst, die ik om zeven uur 's morgens hoorde toen ik de hond uitliet, me daarbij een weg banend door de gigantische vuurwerkpuinhoop die ook nog was natgeregend, maar dit geheel terzijde. Deze Roodborst was waarschijnlijk net zo blij als ik dat de oudejaarsoorlog weer voorbij was en zat heerlijk voor zich uit te zingen.
Bij het Heukelumse kasteelbos vond ik de Boomklever, de enige die ik hier in de omgeving weet te zitten. Ook leuke soorten als Boomkruiper, Koperwiek, Kramsvogel en Matkop lieten zich zien. Een Groene Specht liet zich prachtig bewonderen terwijl hij op een houtwalletje zat en ik merkte een overwinterende Witte Kwikstaart op toen ik terug naar huis liep langs de Zuiderlingedijk.
Vandaag heb ik met Cilja ons traditionele nieuwjaarsrondje door de streek gemaakt. We rijden dan meestal via Leerbroek en Meerkerk over de Zouwedijk en gaan via Ameide naar Polder Langerak en verder naar Goudriaan. Het levert altijd leuke soorten op. Vandaag stond er tussen Leerdam en Leerbroek een Ooievaar in het land. Het was geen goeie dag voor de Steenuil, want zowel die van de Zouwedijk als de vogel van de Achterdijk zaten niet op hun plek. Wel ontdekte Cilja een fraai vrouwtje Blauwe Kiekendief vlakbij Sluis, in de uiterwaarden van de Lek. In de Polder Langerak vonden we de eerste van vijf Grote Zilverreigers, maar helaas geen Kleine Zwanen, die altijd onze belangrijkste doelsoort zijn op dit uitje. Maar net toen we de hoop hadden opgegeven stuitten we vlakbij Meerkerk op een grote groep zwanen, waar zich tenminste 20 Kleine Zwanen in bevonden! Toen er ook nog een Sperwer overheen vloog waren we helemaal gelukkig en had ook ons nieuwjaarsrondje 2012 weer leuke soorten opgeleverd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten