donderdag 4 oktober 2012

01-12-2010: Kwak!



Het is alweer 1 december. De laatste maand van het jaar 2010 is aangebroken en tevens de eerste dag van de meteorologische winter. En dat moesten we weten: het vriest dat het kraakt en er staat een gure noordoostenwind. Maar een beter begin van december 2010 had ik me niet kunnen voorstellen. Vanmorgen zag ik dat de onvolwassen Kwak die ook twee dagen geleden al gemeld was, weer in Woudrichem was waargenomen. Nu is de Kwak een vogel waarmee ik nogal wat pech heb. Ik heb er welgeteld twee gezien in Nederland, voor het laatst in 1989, een vogel van de vrijvliegende Artis-populatie niet meegerekend. In de Biesbosch, waar ik vaak kom, worden om de haverklap Kwakken gezien, maar nooit door mij. Als ik op een Kwak af ga, zit -ie er standaard nooit. Afgelopen zomer zijn we nog naar een Kwak bij Buren geweest, maar ook die liet zich niet aan ons zien. Maar goed: deze waarneming was wel heel vers, Woudrichem is niet ver weg en Cilja en ik moesten toch naar Vuren om hout voor de kachel te halen, dus de keuze om een stukje om te rijden naar de Kwak van Woudrichem was snel gemaakt. Na een rondje door het oudste deel van het stadje – erg fraai, een aanrader – was de plek snel gevonden. Aanvankelijk leek het weer te gaan zoals het altijd gaat met mij en Kwakken: hij zat er niet. De meerpaal waarop hij eerder was gefotografeerd was leeg, in de nabije omgeving was geen Kwak te bespeuren en ook een andere vogelaar die er rondliep had 'm nog niet gezien. Maar toen ik terugliep naar de auto zat -ie er ineens, bovenop z'n paal! Gauw Cilja en de andere vogelaar gewaarschuwd en toen kon het genieten beginnen, want het was een wel heel vertrouwelijk beest. Op een metertje of drie liet -ie zich rustig bekijken en fotograferen. Een prachtige jaarsoort, de eerste voor december alweer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten